سایت جـامع آستـان وصـال شامل بـخش های شعر , روایت تـاریخی , آمـوزش مداحی , کتـاب , شعـر و مقـتل , آمـوزش قرآن شهید و شهادت , نرم افزارهای مذهبی , رسانه صوتی و تصویری , احادیث , منویـات بزرگان...

زبانحال حضرت زینب سلام الله علیها با برادر در شهادت محمد و عون

شاعر : سید محمد میرهاشمی
نوع شعر : مرثیه
وزن شعر : فاعلاتن مفاعلن فعلن
قالب شعر : غزل

زیـنـبـم، عـقـل، پـریـشـان مـن است            عشق، سرگـشته و حیران من است

رو کـنـم بــرگـۀ دیـگـر در عــشـق            وقت جـانـبـازی طـفـلان مـن اسـت


روزعشق است کنون این دو غزل            بـهـتـریـن گـفــتـۀ دیـوان مـن اسـت

دو غــزالـه بـه مــنـای تـو حـسـیـن            در ره عـشـق تـو قـربـان مـن است

دو ثـمـر یـا دو پــسـر یـا دو قــمـر            شـاهـــد یـکــدلـیِّ جــان مــن اسـت

یـکــدلــم بـا تــو کـه داغ دو گــلـت            مانـده بـر این دل سـوزان من است

این دو گـل را به تو من هـدیه کـنم            این دو گـل کُـل گـلـستـان مـن است

خـون گـرمـی که بـه راه تـو دهـنـد            خـنـکــیِّ دل عــطـشــان مـن اسـت

گـفــتــه‌ام بــا پــســرانـم هــر شـب            که حـسیـن، اول و پـایـان من است

داده‌ام درس، بــر آنــان تــوحـــیــد            که حسین مـذهب و ایـمان من است

شــیــرشــان  دادم و مــی‌گــریـیــدم            که بـدانـیـد حـسـیـن جـان مـن است

درس تـــفــســیـــر بــر آنـــان دادم            که حـسـیـن مـعـنـی قـرآن من است

دو غـــلامــنــد نــه خــواهـــر زاده            این هـمـان درس دبـستـان من است

نقد و بررسی

تذکر مهم: طبق اسناد تاریخی تنها عون بن عبدالله فرزند حضرت زینب است و محمد بن عبدالله فرزند حضرت زینب نیست زیرا در کتب بر اساس کتب مقاتل الطالبیین (ص۶۱) تَسْمِیَةُ مَنْ قُتِلَ مَع الحُسَینِ(ص۱۵۱) تَذْکِرَةُ الْخَواص(ص۱۷۶) تاریخ الامم والملوک(ص۴۶۹) تاریخ خلیفه (ص۱۴۵)، فُصُولُ المُهِمَّۀ (ص۱۴۵) الارشاد(ص۱۵۹) منتهی‌الآمال(ص۴۴۸) نفس‌المهموم(ص۲۷۱) مقتل مقرّم(ص۱۴۵) مقتل امام حسین(ص۱۵۶) قمقام (ص۴۳۶) پژوهشی نو در مقتل سیدالشهدا (ص۲۰۶) و دیگر کتب معتبر نام مادر محمد بن عبدالله؛ خوصا، دختر حفصةبن ثقیف ذکر شده است و در دیگر کتب مقاتل نیز نامی از مادر او برده نشده است؛ تنها در کتاب کامل بهایی(۶۴۷) آمده که مادر محمد نیز حضرت زینبسلام‌الله‌علیها است؛ در کتاب کامل بهائی نیز سندی ارائه نشده است و احتمال اشتباه طبری زیاد است زیرا طبری در سطر قبل از این جمله، نام اُمُّ البنین را هم به اشتباه لیلی ذکر کرده است. در قرون بعدی دو کتاب منتخب التّواریخ(۲۲۵) و منتهی‌الآمال (۲۲۵) علاوه بر روایت اول گزارش کامل بهایی نیز ذکر کرده‌اند. ضمناً همانطور که قبلاً هم متذکر شدیم در هیج کتاب مقتلی موضوع اجازه ندادن سیدالشهدا به محمد و عون و به طبع آن آمدن حضرت زینب برای اذن میدان گرفتن فرزندش نیامده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.